Contactează-ne

Comunicat

Educaţia rămâne în sapă de lemn!

Publicat acum

,

În data de 4 mai 2022, Guvernul României a avizat memorandumul pentru aprobarea Programului de Convergenţă 2022-2025, ce urmează să fie transmis Comisiei Europene. Conform acestui document, iniţiat de Ministerul Finanţelor, Guvernul prevede cheltuieli cu educaţia de doar 2,3% – 2,4% din produsul intern brut al României.

Amintim că în acest sectorului de educaţie i-a fost alocat doar 2,28% din PIB, cea mai mică alocare din ultimii ani, deşi încă din anul 2007 a fost semnat un Pact Naţional pentru Educaţie, care includea un punct referitor la alocarea, de la bugetul de stat, a 6% din PIB pentru acest sector, iar Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011 impune alocarea procentului amintit anterior de mai bine de 10 ani. Chiar dacă finanţarea educaţiei reprezintă de foarte multă vreme un subiect intens dezbătut în societatea românească, guvernanţii nu au reuşit să înţeleagă cât de necesar este să schimbăm modul în care statul român se raportează la educaţie din punct de vedere al alocărilor bugetare.

Subfinanţarea cronică a învăţământului din România are efecte devastatoare asupra calităţii actului educaţional din România, care se resimt din ce în ce mai tare de către elevii şi profesorii români. De la infrastructura precară, lipsa unor investiţii sustenabile, propagarea unor fenomene precum „fondul clasei” sau „fondul şcolii” şi până la limitarea capacităţii şcolilor de a investi în formarea continuă a cadrelor didactice, toţi aceşti factori vor pune din ce în ce mai multe piedici în implementarea unor reforme de substanţă.

Consiliul Naţional al Elevilor condamnă cu fermitate modul în care Guvernul României îşi propune să sprijine dezvoltarea sistemului de educaţie şi solicită revizuirea documentului de prognoză şi a policitilor bugetare, astfel încât procentul alocat din PIB să crească până cel puţin la 4,7%, ridicându-ne astfel la media Uniunii Europene.

„De la subfinanţare pleacă cele mai multe probleme ale sistemului de învăţământ, care sunt (cel puţin în teorie) conştientizate inclusiv de către autorităţile centrale. Chiar şi aşa, soluţiile întârzie să apară şi ceea ce se întâmplă acum nu reprezintă altceva decât o complacere într-o situaţie nocivă pentru educaţie. Deşi ne dorim să ajungem în rând cu celelalte state europene în care calitatea actului educaţional se ridică la standard înalte, tot ceea ce face Programul de Convergenţă este să îndepărteze România de Uniunea Europeană, din punct de vedere al interesului pe care îl acordă finanţării educaţiei.”, a declarat Robert Avram, preşedintele Consiliului Naţional al Elevilor

Publicitate
Adaugă un comentariu

You must be logged in to post a comment Login

Lasă un comentariu

Trending