Contactează-ne

Economie

Eventuala creștere a TVA de la 9% la 19% doar pentru băuturi răcoritoare, o măsură discriminatorie, care îl va afecta în primul rând pe consumatorul român și va duce la o creștere și mai mare a inflației

Publicat acum

,

O eventuală creștere a TVA de la 9% la 19% doar pentru băuturi răcoritoare îl va afecta în primul rând pe consumatorul român și va cauza o creștere și mai mare a inflației, aflată deja la cote îngrijorătoare. De asemenea, această măsură ar fi discriminatorie, cu efecte nedorite în plan economic pentru acest sector deja greu încercat de pandemie, de războiul din Ucraina și de toate provocările aferente acestora, un sector care reprezintă un contributor important la economia națională și un investitor relevant și stabil. Măsura penalizează tocmai o industrie cu o rată a colectării taxelor și impozitelor foarte bună și cu evaziune fiscală zero, afectând inclusiv atractivitatea sa ca angajator.

O astfel de măsură este greu de justificat, din 3 motive:

  1. Este o măsură discriminatorie, care vizează o singură categorie din produsele de bază care alcătuiesc coșul zilnic al românilor, și anume băuturile răcoritoare;
  2. Penalizează tocmai o industrie cu o rată foarte bună a colectării taxelor și impozitelor, care nu are practic evaziune fiscală;
  3. O creștere a TVA într-un astfel de context economic va avea efecte negative asupra ratei inflației, aflate deja la cote îngrijorătoare, în principal din cauza creșterii prețurilor la produsele alimentare.

Astfel, un TVA mai mult decât dublu pentru băuturile răcoritoare va însemna încă un șoc pentru industrie, deja greu încercată de o serie de provocări cauzate de criza pandemică, războiul din Ucraina și presiunea inflației, precum creșterea alarmantă a prețurilor la energie, combustibili și materii prime. Toate aceste cauze au dus la creșteri ale costurilor de până la 30-40% pentru industria băuturilor răcoritoare.

Cu toate acestea, sectorul de băuturi răcoritoare, ca parte a industriei alimentare, reprezintă o componentă importantă a economiei naționale. Potrivit unui studiu din 2022 efectuat de Deloitte România, industria băuturilor răcoritoare a contribuit cu peste 3,65 miliarde euro la economia României în perioada 2017-2020, din care peste 1 miliard de euro valoare adăugată brută directă. De asemenea, sectorul este un investitor relevant și stabil: ca urmare a investiţiilor întreprinse în perioada 2017-2020, veniturile la bugetul de stat au crescut cu aproximativ 250 milioane de euro, cu un impact direct al valorii adăugate create de 292,7 milioane euro.

O astfel de măsură ar putea afecta și atractivitatea sectorului ca angajator, mai ales în condițiile în care sectorul a fost recent din nou discriminat, fiind exclus din pachetul de beneficii salariale pentru angajatorii din sectorul alimentar care vizează salariul minim. Potrivit studiului Deloitte amintit mai sus, industria băuturilor răcoritoare este un angajator constant și un actor social în comunități: în perioada 2017-2020, industria băuturilor răcoritoare a susținut, în medie, anual, peste 70.000 de locuri de muncă (prin efect direct, indirect şi indus). De asemenea, fiecare angajat din sectorul băuturilor răcoritoare a susţinut, în medie, în acest interval, alte aproximativ 8,5 de locuri de muncă similare în economia naţională. România este de asemenea un centru regional de producție: companiile membre ANBR dețin 15 fabrici în România, iar 7-9% din producție este reprezentată de exporturi în peste 10 țări, printre care Italia, Malta, Austria, Cipru, Republica Moldova, Ungaria, Slovacia, Bulgaria, Croaţia, Bosnia, Macedonia și Grecia.

Nu în ultimul rând, cei mai afectați de o eventuală creștere TVA vor fi consumatorii, aflați deja într-un context economic dificil, cauzat de presiunea tot mai mare a inflației, care se resimte în cheltuielile zilnice ale acestora.

Urmărim cu îngrijorare discuțiile din spațiul public despre eventuala mărire a TVA aplicabilă doar pentru produsele noastre de la 9% la 19%. Pentru sectorul băuturilor răcoritoare, creșterea TVA din 2010 cu 5 puncte procentuale, de la 19% la 24%, a reprezentat o uriașă provocare, cauzând în prima lună scăderi ale vânzărilor de până la 50%. Industriei de băuturi răcoritoare i-au trebuit practic 5 ani pentru a-și reveni din acel șoc, iar revenirea completă s-a produs în contextul introducerii cotei TVA de 9% pentru alimentele de bază în 2015. Dacă acum se ia în calcul o creștere cu 10 puncte procentuale peste noapte, fără o consultare publică, fără o consultare a industriei și fără un studiu de impact prealabil, această măsură ar reprezenta un adevărat șoc, care va avea un impact sever asupra industriei de băuturi răcoritoare, dar nu numai. Din păcate, cel mai mult vor avea de suferit consumatorii, aflați deja într-o situație dificilă, în care efectele inflației tot mai mari se simt în fiecare zi în buzunarele acestora”, a declarat Alice Nichita, președinte ANBR.

Sursă foto: lapromenada.ro

Publicitate
Adaugă un comentariu

You must be logged in to post a comment Login

Lasă un comentariu

Trending