The Hottest Porn Videos Online mecum.porn Quality porns videos Free indian porn tube videos indiansexmovies.mobi hot indian women watch online
Connect with us

Educație

Asociaţia Elevilor din Constanţa: Guvernul continuă să încalce dreptul elevilor la transportul judeţean gratuit

Published

on

Accesul elevilor navetişti la educaţie a fost constant blocat şi periclitat, din cauza unei legislaţii inconsistente şi a lipsei de interes faţă de aceast subiect din partea decidenţilor. Guvernele Ponta (OG 29/2013), Cioloş (OUG 69/2016), Dăncilă (OUG 51/2019, respinsă de Parlament), Orban (OUG 70/2020) au blocat accesul elevilor navetişti la educaţie, prin acte normative ce au împiedicat sau reglementat deficitar dreptul lor la transport gratuit. Nevoia de asigurare a unor măsuri ferme pentru sprijinirea elevilor navetişti a fost semnalată de către Comisia Europeană în Raportul “Education and Training Monitor 2019- Romania”, precum în Raportului Băncii Mondiale din februarie 2018 privind condiţiile si alternativele de transport şcolar. Astfel s-a constatat că există aproximativ 430.000 de elevi care fac naveta zilnic.

În urma presiunii societăţii civile ca urmare a tragediei de la Caracal, în care două eleve şi-au pierdut viaţa pentru că nu există transport gratuit şi sigur pentru elevi, precum şi a angajamentelor partidelor politice, Parlamentul a adoptat Legea 226/2020, prin care a fost reglementat foarte clar modul în care se asigură transportul gratuit al elevilor.

Chiar şi cu această Lege adoptată, Guvernul a continuat să încalce dreptul elevilor la transportul judeţean gratuit, prin faptul că nu a alocat sumele necesare pentru transportul elevilor în Bugetul de Stat. Ca urmare, acesta a fost considerat un semnal dat autorităţilor să nu respecte legea, pentru că oricum va fi modificată prin OUG, ceea ce s-a şi întâmplat în perioada imediat următoare – OUG 50/2021.

Prin această ordonanţă, a fost introdusă (pe lângă procedura de gratuitate deja existentă dar niciodată aplicată pentru că Guvernul României nu a asigurat şi bugetul necesar), o procedură paralelă, contradictorie cu aceasta.

Prin prevederile OUG nr. 50/2021 se prevede: “Elevilor care nu pot fi şcolarizaţi în localitatea de domiciliu li se decontează cheltuielile de transport între localitatea de domiciliu şi localitatea unde sunt şcolarizaţi, pe durata cursurilor şcolare, din bugetul Ministerului Educaţiei, prin unităţile de învăţământ unde sunt şcolarizaţi, în limita a 50 km.”

În timp ce elevii beneficiază deja de gratuitate la transportul judeţean, conform art. 84 alin. (1) din Legea nr. 1/2011:

“(1) Elevii din învăţământul preuniversitar acreditat/autorizat beneficiază de gratuitate la servicii publice de transport local şi judeţean, rutier, naval, cu metroul, precum şi feroviar la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a, pe tot parcursul anului calendaristic.”

“(1^2) Gratuitatea este asigurată de către autorităţile administraţiei publice locale, prin subvenţionarea operatorului de transport conform Legii serviciilor publice de transport persoane în unităţile administrativ-teritoriale nr. 92/2007, cu modificările şi completările ulterioare.”

Aşadar, având în vedere faptul că majoritatea elevilor ce nu pot fi şcolarizaţi în localitatea de domiciliu folosesc transportul judeţean gratuit, şi că nu este nicăieri prevăzut că prevederile OUG 50/2021 nu s-ar aplica transportului judeţean, se creează o confuzie care a dus la blocarea transportului gratuit al elevilor. Astfel, multiple Consilii Judeţene din ţară au invocat prevederile ordonanţei pentru a justifica încălcarea legii. Inclusiv Municipiul Paşcani a afirmat faptul că acesta nu mai are obligaţia de a asigura gratuitatea la transportului elevilor, dat fiind că aceasta ţine strict de atribuţiile Ministerului Educaţiei, respectiv, unităţilor de învăţământ.

Mai mult, decontul introdus prin OUG 50/2021 este unul plafonat, care nu acoperă nici măcar jumătate din cheltuielile reale ale elevilor. Astfel, făcând o comparaţie între costurile reale practicate de către operatorii de transport, impuse legal prin Hotărâre de Consiliu Judeţean, şi plafonul stabilit, observăm la nivelul judeţului Constanţa următoarele diferenţe:

Traseu Distanţă (km) Tarif HCJ Tarif decontat Diferenţă suportată de elevi

Constanţa-Ovidiu(Dumacris) 10 220 51 161

Constanţa-Kogălniceanu(Dumacris) 25 440 96 355

Constanta-Negru Voda (Emanuel Trading) 67 660 188 472

Constanţa- Agigea (Emanuel Trading) 14 220 63 157

Constanţa-Techirghiol (Emanuel Trading) 16 264 69 195

Constanţa-Năvodari (JTA Trans Group) 17 352 72 280

Constanţa- Valu lui Traian (Marcotrans) 14 198 63 135

Constanţa-Lumina (Metropolitan) 20 308 81 227

După cum se poate observa în acest tabel, costurile suportate de elevi sunt de cel puţin două ori mai mari decât cele decontate conform legislaţiei în vigoare.

Menţionăm că, până la acest moment, au fost deschise 5 dosare la Curtea Constituţională ce au ca obiect prezenta ordonanţă. Dosarele au fost deschise de către entităţi diferite, cu interese afectate de către această OUG, şi anume:

– două dosare deschise de către asociaţiile de elevi,

– un dosar deschis de către Avocatul Poporului şi

– două dosare deschise de către transportatori.

Mai mult, mai există o excepţie de neconstituţionalitate ridicată de către Curtea de Apel Bucureşti, hotărârea fiind în curs de redactare. Motivele de neconstituţionalitate sunt variate: lipsa de aviz a Consiliului Economic şi Social şi a Consiliului Concurenţei, lipsa unei situaţii extraordinare, lipsa urgenţei, lipsa contrasemnării de către unii membri ai Guvernului etc.

Având în vedere:

1. Haosul generat de către OUG 50/2021

2. Îndoiala cu privire la constituţionalitatea prezentei ordonanţe,

3. Faptul că voinţa Parlamentului a fost deja exprimată anterior, prin Legea 226/2020, lege faţă de care nu a fost invocat un motiv coerent pentru modificarea sa

4. Cheltuielile costisitoare cu transportul elevilor către şi de la şcoală generează cea mai mare parte a acelora care renunţă la educaţie timpuriu (statistici abandon şi PTŞ actualizate)

Vă solicităm introducerea de urgenţă pe ordinea de zi a comisiilor raportoare, a proiectului L401/2021, precum şi respingerea OUG 50/2021 în vederea revenirii la Legea 226/2020, care asigura în mod optim, legal şi constituţional, gratuitatea elevilor la transport – respectiv, dreptul fundamental la educaţie a tuturor copiilor şi tinerilor.

Organizaţii semnatare:

Asociaţia Elevilor din Constanţa, Ariana Dudună, Preşedinte, email: office@asociatiaelevilor.ro

Asociaţia Elevilor din Bucureşti şi Ilfov, Alexia Marinescu, Preşedinte, email: asociatiaelevilor.aebi@gmail.com

Asociaţia Elevilor din Timiş, Natanael Iriciuc, Preşedinte, email: timis@asociatiaelevilor.ro

Asociaţia Vâlceană a Elevilor, Patrisia Moraru, Preşedinte, email: asociatia.ave@gmail.com

Asociaţia Elevilor din Maramureş, Cristina Miculaiciuc, Preşedinte, email: asociatiaelevilormm@gmail.com

Asociaţia Elevilor din Bacău, Alexandra Guramba, Preşedinte, email: bacau@asociatiaelevilor.ro

Federaţia Părinţilor şi Aparţinătorilor Legali, Corina Atanasiu, Preşedinte, parinti@fepal.ro

Societatea Academică din România, Simona Ernu, Director executiv, simona.ernu@sar.org.ro

Coaliţia pentru Educaţie, Diana Certan, Preşedinte, diana.certan@coalitiaedu.ro

Asociaţia SUPRA, Alina Voinea, Preşedinte, alina.voinea@asociatia-supra.ro

Asociaţia pentru Educaţie şi Justiţie Socială Human Catalyst, Laura Greta Marin, laura@humancatalyst.ro

Părinţii Cer Schimbare – grup civic, Andreea Ionescu, Fondator, parintiicerschimbare@gmail.com

Coaliţia pentru Educaţie, Diana Certan, Preşedinte, diana.certan@coalitiaedu.ro

Asociaţia Ţine de Noi, Răzvan Orăşanu, Preşedinte, orasanu@hotmail.com

World Vision România, Mihaela Nabăr, Director executiv mihaela_nabar@wvi.org

Trending

Copyright © 2020 - 2022 Impact Local